fredag 23 september 2016

Sortera bilder

Vi snackade om det häromdagen... Var ska man lägga bilden med rosen, katten och hunden? Ska den ligga i mappen Blommor eller i mappen Katter eller i mappen Hundar? Eller ska den kanske ligga i mappen På landet? Och om bilden är i formatet RAW så kan man inte lägga den i alla mapparna för det kan då bli 120 MB för bara ett enda foto. Och tänk om man nu tog tio foton av samma motiv. Det blir 1.200 MB för bara ett motiv. Mer än 1 GB. Om man gör så med 100.000 bilder så blir det 100.000 GB.
Tänk om man nu vill hitta alla de hundbilder, som man har. Hur ska man då kunna hitta dem om de ligger i mappar, som heter Blommor, Rosor, Katter ..... ? Hur ska man hitta den där snygga rosen om den ligger i en mapp, som heter Hundar?

Taggar?

Tänk om jag redan från början hade begripit hur man ska göra för att sortera sina bilder så att man kan hitta dem igen!!! Det skulle inte förvåna mig om jag nu har närmare 100.000 bilder, som ligger i flera hundra mappar med ännu flera undermappar.
Om jag nu vill hitta en viss bild så kan jag naturligtvis inte hitta den! Om jag hittar mappen med teckningar... dvs om jag hittar någon mapp med teckningar, så har den också 50 undermappar för att jag har sorterat så noga. Och ibland har jag slängt in bilder i en ny mapp bara för att jag inte orkade tänka ut var de egentligen skulle vara.

 Mapparnas antal växer och det blir "dubbla system" kan man säga.  En mapp, som heter "Skisser" finns numera på många olika ställen, kanske 10-20 så där, naturligtvis uppsorterat i olika typer av filer: jpeg, png och xcf, plus att även skisser måste vara uppsorterade i olika motiv.

Om jag nu har en mapp med ett visst tema, som ex fjärilar, då har jag ibland tyckt att en skiss av en fjäril naturligtvis måste ligga i mappen "Fjärilar" och inte i mappen "Skisser" (en av dem). Det betyder att om jag nu vill hitta en skiss av en fjäril (för att slippa göra en ny), så går det inte. Har ingen aning om var den kan vara.

Ett tag sparade jag alla xcf i mappen Gimp, men det betyder ju att en xcf då inte ligger tillsammans med jpeg- eller png-varianten, så det var inte heller så bra.

En gång i datatidernas begynnelse upptäckte jag att man kunde tagga foton. Här hade vi nu lösningen och jag satte igång med att skriva en massa taggar på alla bilder.
Taggsystemet kraschade och taggarna slutade fungera och de gick inte heller att ta bort. Då gjorde jag nya taggar så att det blev dubbel uppsättning av taggar på varje bild.  Jag hade nog en lista på 100 olika sorters ord, som skulle användas till dessa taggar, och nu blev jag ju tvungen att göra ett system för hur orden skulle fungera. Och det blev också mer och mer krångligt när jag fördjupade mig i saken och till slut blev systemet för jobbigt för att jag skulle orka använda det.

Jag döpte om alla bilder med ord, som skulle fungera som taggar! Bildens namn kan ju inte försvinna! Men... i och med att jag då tog bort bildens, kopians riktiga namn (typ CIM_1234) så kunde jag ju aldrig mera hitta originalet.
Jag lärde mig en sak: Ta aldrig bort det där första namnet, som bilden har fått av kameran för då går det aldrig att hitta de andra korten, som togs vid samma tillfälle. Om man nu skulle vilja se alla tillsammans.

Jag tror att alla mina bilder är ganska så välsorterade, men det går ändå inte att hitta något! Om jag nu vill hitta en png-bild av en skiss av en kråka... ska jag då leta bland Konst, Djur, Teckningar, png, Skisser, Gimp eller Fåglar? Om skissen gjordes för ett speciellt projekt så fick ju det projektet ett eget namn så där kan den också ligga. Men det namnet har jag glömt bort.

Jag håller fortfarande på med att försöka fatta hur man ska handskas med bilder, ja, även med texter för där är ju samma problem.

Jag tror att regel nummer ett, beträffande bilder, är:
Gör ingenting med originalen. Lägg dem i en egen extern disk (A) direkt från kameran.
Kopiera alla foton till en annan extern disk (B). Här kan man göra vad man vill med bilderna, men inte ta bort deras originalnamn.

A kan man kalla "Bankfacket". Den disken kan man ta loss och lägga i kassaskåpet eller under madrassen, dvs på ett säkert ställe där den inte kan ramla i golvet.

B kan man kalla Ateljén. Här kan man göra en grovsortering, ta bort alla halvdåliga bilder och överflödiga "nästan likadana" och sedan sätter man igång med nästa steg, för att lösa det där problemet. 
Jag har ett foto med en vacker ros, bredvid en fin katt hemma hos Kalle, som i bakgrunden sitter vid rabatten med sin hund.. Ska fotot ligga i mappen Natur, Vänner, Djur, Katter, Hundar eller Blommor?

Jag kan naturligtvis göra 6 kopior av samma bild så att den kan ligga i alla dessa mappar! Ja, det var ju den spontana tanken, men... om nu varje bild är på 50 kB så kanske det inte spelar någon roll. Men om varje bild är på 10-20 MB så.....eller kanske bilder i RAW-format på 30 MB. Då går det ju inte, såvida man inte har ett enormt stort extraminne, som nog är vansinnigt dyrt.

Här kommer lösningen på problemet!

GENVÄGAR!!!
Det är samma system, som bildprogrammet Flickr använder. Alla bilder ligger kvar på sina platser och man kan ändå lägga dem i olika album, utan att kopiera dem, eftersom man i dessa album bara lägger genvägar! 
Det är samma metod, som används överallt på nätet. det är inte riktiga artiklar och bilder man sorterar - det är genvägar! Och den metoden kan jag också använda till mitt eget lilla nät av bilder här hemma!

Minne A ligger nu under madrassen. Det kommer inte att krascha.
Minne B är kopplat till datorn. Om det kraschar så hämtar man bara nytt från A. 

Minne B har exakt samma innehåll, som Minne A, med den skillnaden att man kan göra vad man vill med bilderna, flytta dem, sortera dem, redigera dem osv. Men ta inte bort originalnamnet (lägga till några ord i namnet kan man göra).

Enklast är att först tömma kameran i Minne A och sedan även i Minne B. 

Öppna Minne B. Här är bilderna nu sorterade i mappar i tidsföljd. 

Öppna den första mappen!
Markera alla bilderna i mappen genom att "dra" över dem.
Högerklicka på en av bilderna.
"Skapa genväg"
Var försiktig nu så att du inte klickar på något här! (För då försvinner markeringen, som är på alla genvägarna.)

Lägg markören på en av de markerade genvägarna (bilderna med pil på) och dra den till en ny mapp, som kan få heta "Genvägar. De andra följer med.
Gör likadant med alla bilderna i alla mapparna i Minne B.


Nu har du en mapp, som heter Genvägar och här ligger alla dina bilder! Om det är 5000 bilder i den mappen så skulle det med original på 20 MB/st vara en mapp med storleken 5000 x 20 MB. Det blir väl... blir inte det... 100.000 MB. Är det 100 GB..? Vad har en pc för minne? 2 GB eller 4 GB?
En extern disk kan lätt ha 500 GB så det är väl inte "hela världen", men det finns en annan anledning att ha genvägar och det är detta:

Man kan ha samma bild på många olika ställen 
utan att det tar upp något minne!

En genväg är bara på 1 kB.

Man kan alltså på det sättet ha 10.000 bilder i datorn 
och det använder bara 10 MB av datorns minne. 
(Om jag räknade rätt)

Hela mappen med genvägar kan man sedan dra över till datorn, om man har lust med det. det betyder att man kan göra hur många "kopior" som helst utan att det slukar minne. Man kan lägga samma genväg på hur många ställen som helst. Det är bara att kopiera den.
Så bilden med Kalle, hunden, rosen och katten kan nu få ligga i många olika mappar, dvs i många olika album, både i Djur, Katter, Hundar, Natur, Rosor, Blommor, Landet, Sommar och Vänner. 
Och man kan radera genvägar utan att någon bild raderas.
I mappen Sommar kan man lägga en genväg till mappen Blommor. Och i mappen Blommor kan man lägga en genväg till mappen Sommar. Man kan lägga genvägar kors och tvärs hur som helst. 

Om man lägger pilen på en genväg så ser man var originalet ligger så att man kan hämta en riktig bild om man vill redigera den eller använda den. I och med att namnet är kvar så kan man också lätt hitta bilden på det sättet.

Man kan ändra namn på en genväg och den fungerar i alla fall.
Men man får absolut inte ändra namn på den riktiga bilden för då slutar alla dess genvägar att fungera. 
Om man drar en bild eller en genväg från en plats till en annan i ext.disken eller datorn så flyttas den.
Om man drar en bild eller en genväg från ext.disken till datorn så kopieras den.

Det är inte så bra att ha både riktiga bilder och genvägar till bilder i samma mapp - det blir för rörigt! Däremot så kan man lägga dit genvägar till andra mappar så att man lätt kan sortera bilderna.


Nu spelar det ingen roll om datorns hårddisk kraschar för den innehåller i alla fall ingenting av värde.

Det spelar inte ens någon roll om den slocknar precis när man ska göra något viktigt. Man kan köpa en billig, begagnad laptop och ha i reserv. Bara att flytta över Minne B till den och dra över mappen med genvägar så vips! så har man alla sina 100.000 bilder i den datorn i stället.

Jag var en dag i dataaffären och en ledsen liten flicka stod där med sin högst irriterade pappa. Datakillen sade att man inte kunde göra något åt hennes dator eftersom hårddisken hade gått sönder. 
Flickan hade nu förlorat alla sina bilder och det skulle kosta 8000:- att ta fram informationen från den hårddisken. (Det kan man göra i ett speciellt lab.) 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar