måndag 2 juni 2014

Miniväxthus på balkongen

Det går inte att börja med att lägga ut någon fin bild på det, för jag har nämligen ännu inte byggt det. Jag bara tänker!

Jag har ju en liten halvfärdig trälåda och en bit plast, som blev över efter anordningen till jordgubbarna. Lådan är lagom till fyra petflaskor och där kunde man kanske ha litet dill, gräslök och persilja eller så...eller något annat? Flaskor är ju lätta att byta ut.

Så tänkte jag och for iväg till plantmarknaden för att köpa sådana växter, men hittade bara persilja och någon krydda som jag inte ville ha. Jag tyckte att 39:- var litet väl dyrt för en persiljeplanta och kom att tänka på att Konsum och ICA brukar sälja kryddplantor vid grönsaksdisken, så det kanske var bättre att åka dit och titta.

Stekhet sol och blomsterprakt.
Fick en känsla av Rivieran eller Italien.

Om man vill kan man duscha litet när man går förbi.



Här var snygga blommor. Azalea!
Och den gula var till och med kinesisk.
Man skulle kunna ha en... azaleaträdgård...?
Med vita marmorstatyer
och en damm med guldfiskar...
och stora fjärilar i orange och...


Och på väg ut hittade jag 20 halvdöda penseer, 
som jag kunde rädda för 5:-/st.
Det var inte vad jag hade tänkt mig, 
men... tja... varför inte?


Förresten... väldigt vacker parkeringsplats!
Riktiga tallar med krokiga grenar och yviga ruskor.
Jag tror att sådana tallar nästan är utrotade!
I skogen finns mest bara "kala, raka pinnar". 


På vägen tillbaka fick jag syn på en litet område, 
som var fullt med blommor, 
alldeles vid vägen. 
Oj, så fint!





Nu hade jag bara min sons gamla avlagda kamera,
en så´n där liten, som man kan ha i fickan.
Det var längesen som jag ärvde den.









Det var väl fint ändå?
Även utan makro-objektiv och motljus?




På Konsum fanns plantor med Änglamarks ekologiska persilja för 17:-/st .
OK, Konsums plantor är väl till för att bara ätas upp 
och inte till att planteras. Men... so what?
Om de har rötter så kan de väl växa?




På ICA köpte jag en liten plastkruka med en spretig rosmarin.



Det finns många roliga bilar i den här byn.






De där halvdöda penséerna var verkligen hängiga!

Men det var väl heller inte så konstigt.


Apropå små plastkoppar: I början av april planterade jag frön av tagetes i små vita plastmuggar. Jag trodde inte alls att det skulle bli något, men nu har det faktiskt kommit upp små plantor.
Kanske... skulle det vara bättre att plantera blomsterfrön i februari - mars? Och sätta dem under en stark lampa när de kommer upp?  Jag menar att... blommorna som säljs måste vara fixade med nå´n slags metod! Det måste ju vara möjligt att göra likadant utan att behöva köpa en hel plantskola. 

Det här fungerade ju, 
Det är bara att blommorna från affärerna ser mer övergödda ut.


Eller hur?


Knallfärger!



Passar ihop med halsbandet, som jag köpte på marknaden.



Karsten (han med bloggen om fina blommor) 
har lagt ut några fina, skrynkliga, vita blommor nu. 

Jaja, här har det också blivit en massa vita blommor. 
Det är 20 nyss räddade, vita penséer, 
som kämpar för att resa sig från dödsriket. 
Resurrection! 



Va?
Miniväxthus på balkongen?
Jaja... det kommer!
Jag håller på!




Det tar lång tid att såga en massa små lister och limma ihop dem.
Och litet krångligt är det också.

.............................
Fredag 6 juni




Nu har jag nästan fått ihop det.
Det liknar ett akvarium.
Lådan till vänster ska bli "botten"
och den har plats för fyra petflaskor.

När limmet hade torkat
målade jag allt med vit väggfärg.

Först ställer jag fram lådan.

Sedan ställer jag dit ställningen
och på den har jag nitat fast plast med häftpistol.

Och sist är det bara att lägga på locket,
som också är gjort på samma sätt,
dvs. av ihoplimmade lister + fastnitad plast.

Och så in med grönsakerna,
som står i petflaskor
på samma sätt som jordgubbarna.

Sett från ovan (utan lock).

Det är lätt att ta isär grejerna. Bara att lyfta.

Där kan den få stå ett tag!

Jag tänker att det där lilla "växthuset" nog egentligen skulle ha varit till en tomatplanta, men dem har jag ju redan satt i hinkar. Nästa år kanske jag kan använda den här konstruktionen till en tomatplanta, om jag bygger en låda, som är högre och som kan rymma 10 liter jord. (utan petflaska!)

Men... jag testade och det går fint att sätta det ovanpå en hink, så jag kan ha det över en tomatplanta senare på sommaren om det blir kyligt. Så kan man ändra temperaturen genom att ta av locket eller lägga det på sned.


Japp! Nu har jag fattat hur själva principen fungerar, dvs hur man gör för att få ihop listerna. Sedan kan jag göra samma sak i en annan storlek ifall jag har lust. 

I dag är det Sveriges nationaldag!



Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. 
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. 

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

"Du gamla, du fria" skrevs och framfördes av Richard Dybeck år 1844. Texten författade han till en gammal folkmelodi från Västmanland, "Så rider jag mig över tolvmilan skog".

År 1910 författade Louise Ahlén ett tillägg på två extra strofer. Dessa två verser är det dock få som kan sjunga texten till.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära. 
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar